WappZapp reserveert €100.000 voor individuele Nederlandse online tv- en filmmakers

Online tv-dienst nodigt Nederlandse filmmakers en producenten uit om Nederlandse producties eenvoudig te verspreiden

13 OKTOBER 2014, AMSTERDAM
WappZapp roept Nederlandse online tv- en filmmakers op via WappZapp Plus hun materiaal te verspreiden. De video on demand-service biedt een breed aanbod Nederlandse en Europese tv en filmproducties, documentaires en concerten. Individuele makers kunnen aansluiten en aan hun content verdienen via het WappZapp Plus abonnement. Om te garanderen dat kleine, locale makers niet worden weggedrukt onder de grotere films, belooft WappZapp minimaal €100.000 uit te keren aan individuele producenten in 2015. WappZapp heeft een bereik van 500.000 on demand kijkers.

Eenvoudig films verspreiden

WappZapp biedt individuele filmmakers een eigen plek in het WappZapp Plus pakket. Na begin dit jaar de meeste grote Nederlandse distributeurs aangesloten te hebben, gaan de deuren nu ook open voor kleinere makers. WappZapp biedt makers een eigen plek om materiaal beschikbaar maken voor het grote publiek via apps, online en internet tv's. Om aan te geven 'dat we echt ruimte willen geven aan alle makers' belooft WappZapp een deel van de winst toe te wijzen aan de individuele Nederlandse makers die zich aansluiten. WappZapp verwacht op basis van de huidige groei in 2015 minimaal €100.000 uit te kunnen keren aan deze groep. Op dit moment bereikt WappZapp 500.000 mensen.

Extra inkomsten voor makers

Mede-oprichter Colin Ellis hoe WappZapp Plus werkt: "Je kunt WappZapp Plus zien als een soort marktplaats voor films. Wij brengen de juiste films uit onze brede collectie onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Want soms is een film of documentaire van bijvoorbeeld IDFA misschien niet voor een miljoenenpubliek, maar wordt het daardoor ook niet gezien door een grote groep mensen waar het wel voor bedoeld is. Dat vinden wij echt zonde. Maar samen sta je sterker, daarom bundelen we het aanbod in één abonnement. Zo maken we het makkelijk voor de consument om nieuwe dingen te ontdekken. Die betaalt namelijk echt niet meer per film, maar liever een vast bedrag per maand voor een grote collectie, net als bij Spotify."

Ruimte voor lokale producties

Waar WappZapp goed in blijkt, is gebruikers op een persoonlijke manier verder te laten kijken dan het 'top 10 meest bekeken'-lijstje. Zo ontvangen de inmiddels 500.000 gebruikers bijvoorbeeld een diversiteit aan kijktips van bekende Nederlanders en kun je zien wat er populair is onder jouw vrienden. Anders dan bij bijvoorbeeld Netflix is er hierdoor in WappZapp Plus wel veel aandacht voor kwaliteit van locale en Europese films, bijzondere documentaires en concerten. Zo vindt de juiste content het juiste publiek en kunnen de makers ook nog wat verdienen aan het nieuwe bereik. "Om dit te stimuleren beloven we volgend jaar een minimum deel van de winst uit te keren aan makers, voor 2015 is dat nu naar verwachting €100.000."

International ambities

Door Europees verder te groeien denkt het bedrijf schaalgrootte te realiseren. Direct na de start ging de dienst ook al live in België. "We willen het Europese alternatief voor Netflix worden, want waarom zou een Nederlandse film het niet heel goed doen in Hongarije? Dat krijgt nu helemaal geen kans!". Voor details over de voorwaarden en deelname kunnen makers zich melden bij WappZapp.