WappZapp start betaalde Video On Demand dienst

Nederlands online video app gaat de strijd met Netflix aan

20 AUGUSTUS 2013, AMSTERDAM, NEDERLAND
De gebruikers van de gratis online video app WappZapp kunnen gebruik maken van de pas geïntroduceerde betaalde video on demand-service (VOD). WappZapp toonde al gratis online video van bijvoorbeeld YouTube en Uitzending-gemist, maar voegt hier betaalde films, series en komedie aan toe in de vernieuwde app. WappZapp is hiermee de eerste in Nederland die betaalde en gratis VOD in één app aanbiedt aan ruim 100.000 gebruikers en hiermee tegenwicht biedt aan de komst van Netflix in Nederland

De nieuwe WappZapp videotheek geeft gebruikers toegang tot een flinke collectie films en series. Dit komt naast de selectie van gratis online video’s die de WappZapp app al aanbiedt. Om een film te kijken betaalt de consument een paar euro. De nieuwe functionaliteit is vooral een antwoord op de vraag om kwaliteit van gebruikers. “Voorheen liet de kwaliteit van de gratis films die we in de app plaatsten nog weleens te wensen over,” legt WappZapp oprichter Colin Ellis uit. “Soms ontbrak de ondertiteling of het beeld was niet scherp genoeg. Hier kregen we dan veel e-mails over. Bovendien willen we geen filmrechten schenden, maar een mooie online videotheek bieden voor alle distributeurs. De toevoeging van deze 'videotheek’ aan WappZapp brengt hier verandering in. Nu kunnen we niet alleen de beste kwaliteit garanderen, ook het aanbod aan films zal nog veel verder uitbreiden. We zien al dat het werkt, de videotheek wordt veel gebruikt!”

De trend volgen maar toch uniek
Met de uitbreiding van betaalde VOD in de app sluit WappZapp zich aan bij de internationale groei in de vraag naar VOD. De Amerikaanse videogigant Netflix komt naar Nederland, HBO groeit in populariteit en RTL kocht onlangs Videoland: consumenten willen steeds meer zelf bepalen wat ze kijken en wanneer. WappZapp is de eerste app in Nederland die gratis en betaalde video’s aanbiedt in één app. Daarnaast onderscheidt de app zich vooral door een redactie die tips geeft wat er relevant of bijzonder is in het versnipperde online aanbod, zodat je makkelijk overzicht krijgt in wat je wilt zien. Ook maakt de app het makkelijk om je TV avond te personaliseren doordat je je favoriete shows kan volgen, zien wat je vrienden kijken en je iPhone of iPad als afstandsbediening kan gebruiken van je computer of connected-tv.

Een compleet alternatief voor de TV
Betekent dit dat straks voor alle VOD betaald moet worden? Voor WappZapp zeker niet. “Wij geloven dat je in het TV portaal van de toekomst zelf kan bepalen wat je wil kijken: Een gemiste TV uitzending, de laatste TED-talks of toch een goede film? Jij bepaald: betaald of onbetaald.”, aldus WappZapp, die de strijd met VOD giganten als HBO en Netflix wel aandurft: “Mensen willen niet voor iedere iedere vorm van TV weer een andere app, de ene keer heb je zin in je favoriete programma maar soms ook in een verassende documentaire of goede film. Wij werken met iedereen samen om een compleet aanbod te bieden voor de groeiende groep on-demand kijkers”.