SanomaVentures investeert in ‘het nieuwe tv kijken’

WappZapp brengt TV-gemist, webvideo en films samen in app

29 AUGUSTUS 2013
SanomaVentures investeert in de populaire Video On Demand (VOD) start-up WappZapp. WappZapp selecteert de beste webvideo’s en online tv-programma’s uit verschillende bronnen en maakt het eenvoudig om hieruit je eigen tv-avond samen te stellen en te bekijken op je smartphone, tablet of tv. Al meer dan 350.000 Nederlanders downloadden de gratis applicatie.

Vorige week maakte het bedrijf nog bekend dat het ook betaalde films, series en cabaretvoorstellingen heeft toegevoegd aan het gratis aanbod. Hierdoor is het de eerste speler die zowel gratis als betaalde VOD in één app aanbiedt. De app onderscheidt zich daarnaast dankzij een koppeling met een computerscherm of connected tv. WappZapp verandert hiermee de iPhone of iPad in een afstandsbediening. Online video’s kunnen hiermee dus ook gekeken worden op het grote tv-scherm.

Herman Kienhuis, investment director SanomaVentures ziet toekomst in de app: "Sanoma ziet veel kansen in online video; er wordt steeds meer via het internet naar video gekeken en het aanbod is overweldigend. WappZapp maakt het ontdekken en kijken van online video weer net zo eenvoudig en leuk als ouderwets zappen door tv-kanalen. Doordat je zowel via de app als je connected tv kan kijken staat WappZapp klaar voor de komende ontwikkelingen op de tv-markt. Dit is een mooie aanvulling op Sanoma's tv-kanalen en videowebsites."

Verfrissend aanbod
De app biedt een breed videoaanbod van de beste tv-gemist, films, maar ook van YouTube en nieuwe online tv-kanalen zoals: NU.nl, 538, Flabber, Telegraaf en TED-talks. Naast de pre-selectie van de redactie en ‘curatoren’ zoals 3fm DJ Michiel Veenstra, kunnen gebruikers een eigen programmering samenstellen op basis van populariteit, eigen interesses volgen en de favoriete video’s van hun vrienden zien. “Mensen willen niet voor iedere iedere vorm van tv weer een andere app, de ene keer heb je zin in je favoriete programma maar soms ook in een verassende documentaire of goede film.” aldus WappZapp oprichter Wienke Giezeman over hun positie in de tv-markt.

Het nieuwe tv-kijken
De oprichter vervolgt: “Het is fantastisch om te zien hoe de tv zenders steeds meer online actief zijn. Ook innovatieve brands als VICE en AutoWeek TV worden steeds populairder online en creatieven zoals Jan Jaap van der Wal (Panache), Ruben van der Meer (HUA TV) en Maxim Hartman (TV-bevrijdingsfront) maken eigenlijk alleen nog maar ‘Video on demand’. Dat is ook logisch, want dat is wat de nieuwe generatie wil! Maar de internationale VOD giganten als Netflix en HBO bieden geen plek voor deze producties. Wij werken samen met de industrie om de plek te worden waar álle TV makers hun eigen publiek kunnen vinden en geld verdienen met behulp van nieuwe verdienmodellen.”

Snelle groei
WappZapp, opgericht in de zomer van 2012 door Colin Ellis en Wienke Giezeman, won vorig jaar de Dutch Startup Award voor ‘Best mobile app’ en de Accenture Innovation Award voor 'Meest innovatieve entertainment bedrijf van Nederland'. Maar de ondernemers zijn vooral trots op het gebruik van de app: ‘Inmiddels gebruiken al meer dan 100.000 mensen actief de app, gemiddeld 40 minuten per sessie. Ons piekuur is ook rond 8 uur op de avond, waarmee we dus echt een alternatief voor de tv hebben neergezet!’.

De investering van SanomaVentures zal gebruikt worden voor de doorontwikkeling van de functionaliteiten, uitbreiding naar Android en web en het bekender maken van de applicatie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

WappZapp is beschikbaar in de iTunes App Store voor iPad en iPhone: https://itunes.apple.com/nl/app/wappzapp.tv-films-series-en/id466863591?mt=8

Over WappZapp
WappZapp is je eigen, online tv portaal. Met tv-gemist, Youtube en innovatieve Web-tv in een overzicht. Volg je favoriete shows, check wat je vrienden kijken en bekijk de video's op ieder scherm. Er gaat een wereld voor je open: Stop met zinloos zappen, zapp door het beste van het web met WappZapp!WappZapp is beschikbaar in de iTunes App Store voor iPad en iPhone.

http://www.wappzapp.com | twitter.com/wappzapptv

Over SanomaVentures
SanomaVentures is een internationaal initiatief van het Europese mediabedrijf Sanoma om innovatieve start-ups op het gebied van digitale informatie, entertainment en educatie te ondersteunen met kapitaal, media exposure, expertise, netwerk en strategische en financiële begeleiding.

De focus ligt op ondernemingen die de initiële opstartfase voorbij zijn en willen groeien en een product ontwikkeld hebben op het gebied van online consumer services, e-commerce, mobile & tablet diensten, video & tv, online advertising of e-learning. De Nederlandse tak van SanomaVentures, gevestigd in Hoofddorp, is in 2012 gestart en richt zich op de Nederlandse start-up scene. SanomaVentures heeft geïnvesteerd in Vault79.com, Scoupy, Peerby.com, Truly Yours, VirtuaGym.com, Brandkids.com en Fosbury.co.

http://www.sanomaventures.com | twitter.com/sanomaventures

Voor meer informatie neem contact op met: Nathalie Kruger, T: +31 (0)6 46 13 53 17 E: nathalie.kruger@sanoma.com

"Mensen willen niet voor iedere iedere vorm van TV weer een andere app, de ene keer heb je zin in je favoriete programma maar soms ook in een verassende documentaire of goede film." Wienke Giezeman, oprichter WappZapp
"Wij werken samen met de industrie om de plek worden waar álle TV makers hun eigen publiek kunnen vinden en geld verdienen met behulp van nieuwe verdienmodellen." Wienke Giezeman, oprichter WappZapp