Update WappZapp door sterke groei iPhone kijkers

WappZapp.TV bereikt 200.000 gebruikers, versie 2.6 gelanceerd

15 JANUARI 2013, AMSTERDAM
WappZapp, de Nederlandse app die zich afzet tegen 'het zinloos zappen' lijkt met inmiddels 200.000 downloads aan populariteit te winnen. De app geeft overzicht in het online video aanbod. En omdat er niet meer alleen maar via de iPad wordt gekeken, hebben de makers in de laatste update vooral de iPhone versie een flinke update gegeven. Met een overzichtelijker design, maar ook meer nieuwe video content, deel-opties, iPhone 5 aanpassingen, Apple TV optimalisatie en nieuwe categorieën.
Dat er ten opzichte van de gewone TV steeds meer video online en on-demand wordt bekeken is op zich niets nieuws. Maar bij de snelle stijging in online kijkgedrag vanaf de iPhone was wél onverwacht bij de makers van online TV-gids WappZapp: "Terwijl alle aandacht uitging naar de iPad, zien we de laatste 6 maanden een sterke inhaalslag in kijkuren via iPhone. Via de feedbackknop werd dan ook steeds vaker om diezelfde overzichtelijke zapp-en-kijk ervaring op iPhone gevraagd. Misschien wordt de grootte van het scherm toch steeds minder belangrijk..." De makers besloten daarom versneld een nieuwe update te lanceren.

In de update springt met name de nieuwe iPhone 5 lay-out, ontworpen door Havoc Studio's, in het oog. Je kunt gemakkelijk door de 'uitgelicht'-feed scrollen, met de kijktips van trending YouTube filmpjes, weblogs en TV-gemist van de dag. Verder maken de grote platen bij de programma's dat je intuitief kan beoordelen of je iets wilt zien. Het overzichtelijke van de lay-out is duidelijk geinspireerd op de iPad versie van WappZapp, maar ook op de user interface zoals we die kennen van Facebook: Alle extra categorieën en opties zitten namelijk verscholen achter een grote menu knop. Ook is er een soort notificatiecentrum met meldingen van nieuwe afleveringen van je favoriete programma's en/of kijktips van vrienden.

Volgens de makers is verder nieuw in update 2.6:
- AppleTV optimalisatie, waardoor je de app kan afsluiten terwijl AppleTV blijft doorspelen
- Recent Bekeken lijst
- Wekelijkse kijk-top 10
- Meer goede films en nieuwe categorieën
- Volledige sync tussen iPad en iPhone
- Delen via e-mail weer mogelijk

WappZapp heeft inmiddels meer dan 200.000 downloads en brengt overzicht in het oerwoud van online video van o.a. YouTube, Vimeo, Uitzendinggemist, Telegraaf, SBS, NET5, Veronica, Flabber, Nu.nl, The Next Web en Skoften.
""Terwijl we onze eerste focus altijd op iPad lag, zien we de laatste maanden een sterke groei in kijkuren op iPhone". " Wienke Giezeman - oprichter WappZapp
""Iedereen heeft het over de omvang van TV's. Maar bij onze gebruikers lijkt de 'zapp-ervaring' belangrijker dan de grootte van het scherm..."" Wienke Giezeman - oprichter WappZapp
"Via de feedbackknop werd dan ook steeds vaker om diezelfde overzichtelijke zapp-en-kijk ervaring op iPhone gevraagd." Wienke Giezeman - oprichter WappZapp